ŠTRBSKÉ PLESO. Prezident Andrej Kiska v sobotu počas 7. zjazdu Odborových zväzov pracovníkov školstva a vedy na Štrbskom Plese konštatoval, že školstvo musí byť postavené ako priorita vlády i celej spoločnosti a zmeniť by sa mal systém jeho financovania.
"Je úlohou všetkých nás, ale predovšetkým tých, ktorí tvoria rozpočet, teda parlamentu a vlády, aby školstvo bolo financované tak, aby mohlo napĺňať svoje úlohy," zdôraznil Kiska.
Komplexná otázka financovania školstva podľa neho zahŕňa viacero aspektov, od celkovej sumy, ktorá je na naň vyčlenená, až po jeho zjednotenie.
"Dnes sú školy financované z rôznych ministerstiev. Ja tomu absolútne nerozumiem, prečo niektoré osemročné gymnáziá spadajú pod ministerstvo vnútra. Treba vyčleniť jasný balík peňazí, treba v tom spraviť poriadok a v neposlednom rade tak často opakované financovanie závislé od počtu študentov, ktoré vytvára veľmi nepriaznivé javy, či na gymnáziách, na stredných, vysokých školách i univerzitách, treba opätovne prehodnotiť," upozornil prezident s tým, že v školstve na Slovensku dnes panuje chaos a to treba zmeniť.
Financovanie na hlavu je postavené na hlavu
V diskusii so školskými odborármi práve téma zákona o financovaní na žiaka veľmi rezonovala. Podľa viacerých by sa toto financovanie malo vrátiť k pôvodnému systému.
"Súhlasím s tým, financovanie na hlavu je postavené na hlavu. To je niečo, čo je absolútne postavené proti mnohým základným princípom dobrého školstva. Som na to veľmi kritický, aj s pánom ministrom som o tom diskutoval a viem, že sa pripravuje nový zákon, ktorý by mal byť hlavne o vysokých školách. Ja som presvedčený, že toto musí byť zmenené, uviedol v diskusii Kiska.
Počas svojho príhovoru k učiteľom konštatoval, že z témy školstva je on osobne veľmi smutný. Dôvodom je predovšetkým to, že slovenská spoločnosť stratila úctu a rešpekt k učiteľom a k vzdelávaniu ako takému.
"Tento rešpekt a úcta nám chýba často aj od štátu, od tých, ktorí školstvo ako také formujú a mali by mu dať smer. Veľa zahraničných firiem, ktoré podnikajú na Slovensku, si najviac cenia vzdelanie našich ľudí. To, prečo tu máme tých zamestnávateľov, prečo klesá nezamestnanosť, prečo sa našej ekonomike darí, závisí od kvality našich ľudí. To, akí sú kvalitní ľudia, zase závisí predovšetkým od učiteľov, ale aj od nepedagogických zamestnancov. Oni formujú to, aký bude mať mladý človek vzťah k svojmu povolaniu a aké povolanie si vyberie," dodal prezident.
Počas diskusie sa dotkol aj problematiky špeciálneho školstva. Odborári žiadali prezidenta, aby podporil tento druh vzdelávania.
"Aby sme nezničili niečo, čo nám závidia vo svete, neurobme niečo, čo sme urobili odbornému školstvu a teraz cez duálne vzdelávanie to chceme napraviť," zdôraznila počas diskusie jedna zo školských odborárok.
Jeho rodičia boli učitelia
"Obaja moji rodičia boli učitelia, mama dokonca riaditeľkou špeciálnej školy. Nedávno som bol v Levoči v špeciálnej škole pre nevidiace deti, veľa sme hovorili aj o integrácii. Absolútne som pochopil, že skutočne v normálnej škole sa, žiaľ, nedá dosiahnuť to, čo sa dá dosiahnuť v tej špeciálnej. Čelíme však problému najmä v dedinách, kde sú rómske deti. Je tu taká tendencia veľmi jednoduchým kľúčom žiakov presúvať do špeciálnych škôl. Ja som pochopil, že pokiaľ dieťa raz nastúpi do špeciálnej školy, má veľmi malú pravdepodobnosť dostať sa späť na normálnu. To v praxi potom vedie k tomu, že nemôžu dosiahnuť vyššie vzdelania a ťažšie sa zamestnajú. Špeciálne školy majú nezastupiteľné miesto v našej spoločnosti, dokážu poskytnúť deťom niečo, čo v normálnej škole nejde," uzavrel Kiska.
Prezident tiež skritizoval nástupný plat učiteľov, ktorý podľa neho odrádza aj mnohých mladých ľudí, aby študovali na pedagogických fakultách.
Pre mnohých z nich sú podľa neho takéto školy len druhou či treťou voľbou, často ich navštevujú len preto, že sa na inú školu nedostali.
Ako dobrý príklad však uviedol fungovanie školstva vo Fínsku, ale aj v ďalších štátoch vo svete, ktoré navštívil.
Poukázal však aj na rôzne pobočky zahraničných podnikov, ktoré sú na Slovensku, a ktoré vysoko oceňujú vzdelanie ľudí v našej krajine.
Reakcia ministra
"To, čo ministerstvo môže odborne spraviť, aj urobí. Pripravuje koncepcie zmien tak, aby sme vedeli povedať, ak do slovenského školstva príde viac financií, bude to aj účelne využité, pretože pripravujeme také zmeny, aby sme sa naozaj na kvalitatívne inú úroveň vedeli posunúť už vo veľmi krátkom období," uviedol na margo požiadaviek OZ PŠaV minister školstva Juraj Draxler.
Na zasadnutí zjazdu sa zúčastnil v piatok.
"Je pravda, že alfou a omegou všetkého sú financie. Tam sme sa dohodli aj s odborármi, že pripravíme kľúčové politické garancie, také formulácie, aby vláda, ktorá vzíde z nasledujúcich volieb, musela rešpektovať vôľu školského prostredia a bola pripravená na razantné zvyšovanie prostriedkov, ktoré do školstva pôjdu, vrátane prostriedkov na platy pedagogických aj nepedagogických zamestnancov," dodal minister.
tasr
[content type="fb" stype="fanpage" url="https://www.facebook.com/pages/Vysok%C3%A9-Tatry-na-Facebooku/342066954819"][/content]
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš