Na minuloročnej zime v rámci kraja cestári ušetrili. Tento rok sa v rámci Prešovského samosprávneho kraja budú môcť pochváliť aj novými sypačmi.
SPIŠ. Haldy snehu, cestári v pozore. Zima nás tento rok zatiaľ prekvapiť nestihla. Ak sa tak však stane, cestári tvrdia, že sú na nával bielej prikrývky pripravení.
Nové sypače by tento rok mali potešiť Levoču, Poprad, Kežmarok a Tatranskú Štrbu. Staré Škody, Liazky a Tatry však z ciest nevymiznú.
Smutnou realitou je, že dosluhujúce stroje tvoria viac ako polovicu vybavenia cestárov. Pozreli sme sa na to, ako sa cestári chystajú na zimu, čo všetko ich čaká a akých úsekov sa obávajú najviac.
STARÁ ĽUBOVŇA
Nič dramatické sa zatiaľ nedialo
Prvé výjazdy techniky na zabezpečenie údržby chodníkov a ciest majú v Starej Ľubovni už dávnejšie za sebou.
Po prvom snežení v októbri prišli ďalšie výdatnejšie tuhé zrážky koncom novembra. Nebolo to však nič dramatické. Ako sneh prišiel, tak postupne aj odišiel.
„Podľa operačného plánu u nás prebieha zimná údržba od 15. októbra do polovice apríla. Ľudí máme v súčasnosti v pohotovosti na telefóne, snehu totiž zatiaľ niet. Ak ho tu budeme mať, zimná údržba sa bude podľa potreby zabezpečovať nepretržite,“ povedal nám Ľubomír Krett, riaditeľ Verejnoprospešných služieb mesta (VPS), ktoré sa starajú o podmienky na cestách a chodníkoch patriacich samospráve.
Podľa riaditeľa VPS-ky, doterajšie decembrové obdobie sa počasím i nákladmi na údržbu zatiaľ podobá tomu z roku 2014. Mnohé samosprávy vtedy hlásili, že počas zimy ušetrili pre teplo nemalé peniaze z údržby.
„U nás sme však mali obdobie od januára do marca dosť náročné, snehu bolo veľa. Ťažko tak hovoriť o nejakom šetrení,“ poznamenal Ľ. Krett.
Náklady na zimnú údržbu sú v Starej Ľubovni približne na úrovni 85-tisíc eur. V meste sa posypuje kamienkami, chemický posyp je podľa záväzného nariadenia zakázaný.
Ľudia sú všelijakí, i nadávajú
Starať sa o verejné chodníky, cesty, či parkoviská prináša so sebou aj riziko kritiky zo strany verejnosti. Tá sa už stihla objaviť v éteri na sociálnej sieti. Zaregistroval ju aj riaditeľ mestskej organizácie.
Ľudia sa vyjadrovali k nasypaným kamienkom v niektorých častiach mesta. Našli sa jednotlivci, ktorým prekážali.
„Keď nasneží, alebo primrzne, ľudia vám vyvolávajú, aby sme kamienky rýchlo sypali. Na druhej strane sú ľudia, ktorí nadávajú, že sú kamienky po ceste. Jednoducho všetkým naraz vyhovieť nemôžete,“ poznamenal Ľ. Krett s tým, že posypové kamienky priebežne z hlavných trás odstraňujú. Iné sťažnosti podľa riaditeľa doteraz neboli zaregistrované.
Technika je stará desiatky rokov
V čase snehovej nádielky robia mestským cestárom najväčšie problémy niektoré zaparkované autá. Tie neraz bránia technike pri odhŕňaní snehu.
Zvlášť kritické to je napríklad v úzkych uliciach na Farbiarskej a Garbiarskej. Niekedy už sneh ani nie je kam dávať.
„Je to problém aj mnohých iných ulíc, či po sídliskách. Stáva sa, že sneh musíme niekedy aj vyvážať,“ povedal Ľ. Krett.
Dlhodobým problémom VPS-ky je aj zastaralá technika. Samospráva ju neriešila už dlhé roky. Niektoré vozy majú 25 až 30 rokov.
„Je to problém z roka na rok, niekedy už ani nemôžeme zohnať náhradné súčiastky do strojov. Máme však prísľub od vedenia mesta na multifunkčné zariadenie, takže uvidíme,“ dodal šéf spoločnosti.
POPRAD
V Poprade prvý výjazd na konci novembra
Správa mestských komunikácií (SMK) mala v Poprade prvý výjazd už na konci novembra. Na zimu sa pripravovali hneď ako leto v Poprade povedalo zbohom.
„Bezprostredne po ukončení letnej údržby sme začali s výmenou nadstavieb na jednotlivých mechanizmoch za radlice, pluhy a posýpacie korýtka. V zásobách máme viac ako 400 ton kamennej drviny v rôznych veľkostiach, rovnako tak máme pripravených aj 110 ton priemyselnej posypovej soli, ktorú budeme priebežne dopĺňať,“ uviedol riaditeľ SMK Poprad Peter Fabian.
SMK v Poprade udržiava viac ako 62 km ciest a 32 km chodníkov.
Preverila ich minuloročná kalamita
V minulom roku snehová nádielka prelomila 50-ročný rekord. Cestári minuli dvojnásobné množstvo posypových materiálov. Na popradských cestách skončilo 502 ton drveného kameniva a 552 ton posypovej soli. Najviac z toho práve v mesiacoch január a február.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk. Všetky správy z celého spišského regiónu nájdete na Korzári Spiš