Streda, 21. november, 2018

Za pol roka cestovalo v Tatrách železnicou vyše milióna ľudí

Do troch rokov by mali jazdiť nové hybridné vlaky.

Vlak TEŽ Tatranská Lomnica (Zdroj: Archív ZSSK)

Ozubnicová železnica Tatranská Štrba - Štrbské Pleso

VYSOKÉ TATRY. Počet cestujúcich vo vlakoch vo Vysokých Tatrách narastá.

Železničná spoločnosť Slovensko prepravila na tatranských elektrických železniciach a Ozubnicovej železnici za prvý polrok tohto roka viac ako milión cestujúcich.

Je to o 71-tisíc ľudí viac ako vlani v rovnakom období.

Hybridné vlaky

Prečítajte si tiež: Wifi, klíma a kamerový systém. V Tatrách by mali pribudnúť nové zubačky

Aj to je dôvod, prečo sa železničná spoločnosť rozhodla dopravu v horách posilniť piatimi novými vlakmi na hybridný pohon.

Vďaka nemu vlaky zvládnu ozubnicovú železnicu v úseku Štrba – Štrbské Pleso, i klasickú trať v úseku Štrbské Pleso – Starý Smokovec – Poprad – Tatranská Lomnica.

Podľa slov generálneho riaditeľa spoločnosti Filipa Hlubockého, na 40 kilometroch Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ) a Ozubnicovej železnice (OŽ) najazdia ročne 565-tisíc vlakových kilometrov, prepravia viac ako 2,5 milióna cestujúcich.

Desiatky tisícov z nich sú zo zahraničia. V špičke je problém dostať sa do vlaku.

„Preto okrem investovania do železničnej dopravy okolo preťažených uzlov, ako sú Bratislava, Košice, Žilina, máme veľký investičný dlh v Tatrách,“ uviedol Hlubocký.

Zubačka je už veterán

Prečítajte si tiež: Odborník na dopravu o zubačkách: Stačilo by ich aj menej

Päť nových hybridných vlakov v Tatrách posilní aj jeden multifunkčný rušeň.

V súčasnosti na tatranských železniciach premáva 18 vlakov. Z toho 15 na TEŽ a tri na OŽ.

„Priznávame, že ikonické zubačky majú naozaj problém. Sú zastarané, hlučné a neobnoviteľné. Nové vlaky majú jazdiť častejšie, bez povinného prestupu, a tam, kde je to možné, aj rýchlejšie – až 80 kilometrov za hodinu. V porovnaní s dneškom prepraví jedna súprava o tridsať cestujúcich viac,“ doplnil Hlubocký.

Nové vlaky predstavujú výrazný posun k zefektívneniu jazdy.

V nových vozňoch nebude chýbať klimatizácia, elektrické zásuvky či wi-fi pripojenie.

Zväčší sa priestor na odkladanie bicyklov, lyží, sánok, snoubordov, kočiarov a pod.

V nových vlakoch najskôr o tri roky

„Jedna vec je ponúkať jazdu v dnes už historických, pre niekoho atraktívnych vozidlách z roku 1970, tá druhá je zabezpečiť komfortný, spoľahlivý a čo najrýchlejší presun napríklad z Popradu na Štrbské Pleso. Pretože, iba pre čaro histórie by zrejme nikto nechcel cestovať z Bratislavy do Košíc každý víkend parným vlakom na drevených sedadlách. Pripomínam tiež, že aj v tom najlepšom prípade, ak naša snaha vysúťažiť hybridné zubačky dopadne bez problémov, nové vlaky do Tatier prídu až o necelé tri roky, teda v roku 2021,“ priblížil Hlubocký.

Železničná spoločnosť Slovensko pred vyhlásením tendra oslovila viacero významných výrobcov zubačiek.

Aj keď pravdou je, ako uviedol Hlubocký, výrobou týchto špeciálnych vlakov sa až tak veľa spoločností v Európe nezaoberá.

Tender na dodávku vlakov už spoločnosť vyhodnocuje.