Korzár logo Korzár Spiš
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Dalo sa hromadnej havárii pod Tatrami zabrániť? (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 > >>

Hodnoť

Po pitke

kazdy general. Cestari maju dlhe roky problem trafit sa do zaciatku sezony, teraz uz oslavovali koniec zimy a proste to uslo. Na SK je to tak. Aky parlament, taky statom dotovany mancaft.
 

 

Išiel som okolo a kopol som si. Problém nie je v cestároch, pretože pri najlepšej vôli existuje vždy nejaká reakčná doba. A takéto nešťastie sa prihodí kľudne behom 5 min.

Dakto by mal používať hlavu. Napr.namontovať výstražné tabule, kamery, monitoring ... čo sa u nás nedeje
 

 

tiez som to chcel napisat.. aby bolo mozne promtne reagovat, museli by po celej dialnici byt nejake detektory(na dohladnost, poladovicu, necakane prekazky...) a automaticke systemy ktore by podla vstupov okamzite menili vystrazne tabule ci rovno zavreli cestu. a to je na slovensku scifi.
 

 

Presne takto to funguje u nas, je to plne automatizovane a clovek musi pocitat s tym ze hocikedy medzi oktobrom a majom bude dialnica zatvorena. Kazdy vjazd na dialnicu ma zavoru ktora zabrani vstupu aut v okamihu kedy je rozhodnute ze nie je zarucena bezpecnost vodicov na ceste.

Nechapem preco je to na Slovensku sci fi? Tie naklady na design, instalaciu, monitoring su ovela nizsie ako riesit co len jedinu masivnu nehodu, nedajbohu so stratami na ludskych zivotoch. V dnesnej dobe lacnej technologie by to nemal byt ziadny problem.
 

 

Ono to az take lacne nie je - treba nakupit a nainstalovat senzory, premenlive znacenie, nejaky ten velin skade sa to riadi a pod, a este to niekto musi prevadzkovat a udrziavat, co tiez nie je zadarmo, specialne ak ide o nejake useky kde "lisky davaju dobru noc".

Na Slovensku k tomu este treba priratat povinne "provizie" pre sponzorov politickych stran - mohlo by to stat viac ako postavenie tej dialnice.

Plosne nasadenie takejto telematiky nie je bezne ani v zahranici, napr. tu vo Francuzsku, kde je husta siet dialnic (a trufnem si povedat, ze lepsia ako nemecka) existuju na exponovanych miestach (napr. zjazdy kde su caste zapchy) kamerove systemy a rozne dazdove/snehove/namrazove senzory. To potom ovlada napisy na premenlivom znaceni nad dialnicou. Ale toto tiez nie je vsade a nesluzi to na automaticke uzavretie dialnice - to moze nariadit len policia/zandari ked sa nieco stane. Automaticke je to len v tuneloch ci na niektorych mostoch/viaduktoch (tam hlavne kvoli silnemu vetru).

Co samozrejme neznamena, ze sa to neda alebo by to nemalo opodstatnenie - napr. na tych Donovaloch. Ale priklanam sa skor k prispevku vyssie, ze je to na Slovensku sci-fi - kolko bolo problemov len s mytnym systemom (a ako bol predrazeny!), napriklad. A pri tom bola motivacia pre SkyToll aby to rozchodili, pretoze to je dojna krava. Na varovnom systeme pre dialnice sa az tak ryzovat neda ...
 

Vdaka

Za vecny prispevok. Zabudol som na slovenske “provizie”. Vzdy mi to ujde.

Mne sa nas system mimoriadne paci, je velmi logicky. Doraz sa kladie na pripravu, planovanie, prevenciu, komunikaciu s verejnostou. System si riadi kazdy stat sam cez svoj Department of Transportation, ktory obsluhuje kamery, senzory, meniace sa dopravne znacky a tabule, plus samozrejme cistenie ciest od snehu. DOT ma takisto svoj website a obsluhuje mobile phone app, cize kazdy clovek ma okamzity pristup na kamery, chod premavky, sucasne i predpokladane pocasie a uzavery (co sa vo vysokych nadmorskych vyskach moze zmenit doslova za par minut). Cize ked hovorim automatizovane, mam na mysli ludmi riadeny proces na zaklade dobre zabehaneho systemu.

Takisto tu mame “metrics” ktore musia byt dosiahnute – DOT spolupracuje s “first responders” a local hospitals (sanitky, policia, hasici, nemocnice atd), cize pokial rychlost zasahu a cas prevozu je ohrozena, dialnica/cesta sa okamzite uzavrie. Viacmenej je to zladeny proces kde spolupracuje viacero statnych a sukromnych subjektov pod zastitou jedneho riadiaceho organu, v tomto pripade DOT. Ale kedze je to zabehany a neustale zlepsovany proces, funguje viacmenej na auto-pilot s relativne minimalnym poctom ludi. Viac ludi vstupi do procesu az vtedy ked sa stane cosi mimoriadne – napr. neocakavana lavina alebo mimoriadna nehoda. Ale to sa stava velmi zriedka, kedze plan vzdy pocita s “neocakavanym” a ma pripraveny response.

Ja len hovorim ze ten proces nie je tak tazke nadizajnovat a nevyzaduje si vela ludi pokial su spravne vyuzite existujuce (a v sucasnosti velmi lacne) technologie. Ja osobne pracujem ako konzultant na riadeni procesu na zdravotnickej strane – nemocnice a prva pomoc – a je to naozaj relativne jednoduchy, zabehany proces ktory len treba neustale udrziavat na 100% pripravenosti a neustale zlepsovat co sa vzdy da aj pri znizujucich sa rozpoctoch (kedze ceny technologii klesaju este rychlejsie).
 

 

Jasne, ale vy zjavne zijete v relativne normalnej krajine, nie na Slovensku, kde staviame dialnice x-krat drahsie ako v Nemecku napriek tomu, ze mame 4-5x lacnejsiu pracovnu silu.

Co sa tyka klesajucich cien technologii - to nie je celkom pravda. To plati pre technologie co sa masovo nasadzuju, kde ide cena dole, pretoze sa pociatocne naklady amortizuju na milionoch kusov.

Pri dialnicnej telematike toto az tak pouzit nejde - najvacsie "palky" nie su ceny masovo vyrabanych veci ako nejaky senzor, kamera ci pocitac. To su takpovediac "fazulky". Najviac stoji to, ze napr. miesto kam sa ma ta kamera namontovat je niekde kilometre od civilizacie, kde nie su inzinierske siete. Takze nemate elektricku pripojku, nemate datovy kabel a pod. Solarny panel na vsetko nestaci, rovnako radiove spojenie nie - specialne na Slovensku kde su tie dialnice velakrat medzi kopcami kde je slnecneho svitu malo a mikrovlnna antena by musela byt na kazdom vrchu a zakrute aby ten signal "presiel" (a kazda "antena" tiez potrebuje elektrinu a pod).

Takze vo vysledku to znamena, ze sa musi naprojektovat, polozit a zakopat niekolko kilometrov kablov - co je draha zalezitost a rozhodne cena neklesa ked je toho viac.

Ja len dufam, ze nasi dialniciari su natolko osvieteni, ze tieto inzinierske siete aspon pri rekonstrukciach a stavbe novych ciest pokladaju, aj ked sa ten kabel hned nevyuzije.
 

 

Tak to si ma teraz naozaj dostal. Ja som predpokladal ze “inzinierske siete” davno existuju a boli polozene ked sa stavala dialnica. To ide vzdy spolu ruka v ruke. Ak to naozaj neexistuje, Slovensko ma vacsie problemy nez som myslel.

Solar power urobil obrovsky pokrok za poslednych 5 rokov, funguje spolahlivo aj vo velmi strmych usekoch, ale suhlasim ze pokial zakladna infrastruktura neexistuje, je tazko hovorit a senzoroch a kamerach. Osobne si myslim ze najtazsie je nadizajnovat efektivny proces ktory vyuzije existujuce ludske a materialne zdroje. Ale aj na to je najprv potrebna infrastruktura.

Ako vychodisko mi vychadza docasne nadizajnovat proces na zaklade ludskych zdrojov ktore ako pises su lacne. Tych dialnicnych usekov na Slovensku nie je vela (relativly speaking).

Vdaka za vecnu diskusiu.
 

kedze tabule nie su,

treba rozmyslat inak. dva dni predtym hlasili, ze bude snezit. problemove useky su zname. tak sa tam mali vybrat. a ked uz od vecera stale solili a zhrnali, tak ti solici mali mat pokyn, ze maju avizovat, kde je pruser a policajti mali byt pripraveni a zavriet to. lenze ovela jednoduchsie je spustit rychlostny maraton a cucakovat cely den do kamery a merat a merat.
tomu sa hovori efektivna praca policajneho zboru.

mysliet bolo treba dopredu. mysliet a predvidat. teraz to hodia na vodicov, ze neprisposobili jazdu stavu vozovky a nepredvidali.
 

 

Ja som osobne prezul na letné asi 3 tyzdne nazad. A ked som siel asi 2 tyzdne nazad z TT do RK, mal som respekt a sledoval som pocasie. Lebo v noci malo byt pod 8°C kedy sa menia vlastnosti letnych pneu. Takze som sa snazil byt vecer co najskor doma. Pocas tychto 2 - 3 kritickych dni som behal "len" po Trnave. Vonku cez den 2 - 4 stupne a naprsane, tak som si daval extremne pozor a na sever by ma nedostal nik ani parom volov ...
 

 

Jouda. Prečo do nehôd zaťahuješ dialničiarov. Diaľnicu mali uzatvoriť Kaliňákovi ľudia. Najskôr si zisti ako to má byť a potom mudruj.
 

Nehnevaj sa

v Nemecku chodia sypace aj ked sa to len blizi. U nas sa setri a kalkuluje.
 

 

Mna pobavila nejak zranena co sa stazovala na dialniciarov, ze to mali predvidat a zavriet dialnicu. Ona kedze nevidela uzavretu dialnicu, nema povinnost predvidat zle podmienky na dialnici a kludne si to bude valit 130, ved tolko je dovolena rychlost podla zakona, ved zakony SR su nad zakony fzyiky.
 
Hodnoť

 

A co tak najlogickejsie riesenie: netahat dialncie do najvacsich kopcov a prepojit republiku nizinou? To v pripade spojenia vychod-zapad znamena dobudovat R2+R1 KE-ZV-BA resp. R2+R7 KE-LC-BA.
V pripade spojenia sever-juh rovnako dobudovat R3 v relativnej nizine a ziadne tunely ci horske prejazdy nebudu.
 

 

Také prepojenie nížinami už je: Miškolc Budapešť Wiedeń
 

 

Suhlasim. Vacsina ludi z Abova ci Dolneho Zemplina pojde do BA radsej "spodnou" trasou Slovenska cez Kosice, Roznavu, Rimavsku S., Lucenec, Zvolen.
Ale kazdopadne D1 treba dokoncit az po Ukrajinsku hranicu, nielen do KE !
 

Roky stále

tie isté mokré sny, už chýba len ten o tunely Soroška. Točíš sa v kruhu, prestaň závidieť Považiu, Kysuciam, Liptovu, Banskej Bystrici, Zvolenu, ...
 

To sa nedá,

ani na hodinky by nevyšlo.
 

 

*** Po opakovanom hrubom porušení Kódexu diskutujúceho boli zmazané všetky diskusné príspevky tohto autora.
 
Hodnoť

 

"Dalo sa hromadnej havárii zabrániť?"
Typicky priklad na prislovie PO VOJNE JE KAZDY GENERAL!
 

1 2 3 > >>

Najčítanejšie na Spiš Korzár

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop